Marketing w czasie rzeczywistym to podejście polegające na reagowaniu na zdarzenia w czasie rzeczywistym lub zbliżonym do rzeczywistego, zazwyczaj w mediach społecznościowych.
Z biegiem lat marketing cyfrowy ewoluował od nowej idei, którą firmy dopiero zaczynają rozumieć, do punktu, w którym istnieje wiele strategii, których można użyć do stworzenia swojego indywidualnego podejścia do tego tematu.
Chociaż zapewnia to marketerom możliwość głębokiego zagłębienia się w swoje organizacje i znalezienia właściwych metod, które przyniosą najlepsze wyniki, może również sprawić, że marketerzy będą zdezorientowani, w którą stronę się zwrócić.
Chociaż niektóre strategie nie są odpowiednie dla twoich planów rocznych lub kwartalnych, marketing w czasie rzeczywistym jest przykładem strategii, o której powinny wiedzieć wszystkie marki, ponieważ trudno jest wdrożyć ją w długoterminową strategię marketingową, ale może przynieść świetne rezultaty.
Ten artykuł odpowie na te pytania i nie tylko.
Marketing w czasie rzeczywistym, jak można się domyślić po nazwie, to podejście marketingowe, które polega na reagowaniu na bieżące wydarzenia, trendy lub informacje zwrotne w czasie rzeczywistym lub prawie rzeczywistym, prawie zawsze w mediach społecznościowych.
Marketing w czasie rzeczywistym jest w dużym stopniu zależny od social listeningu, ponieważ dzięki śledzeniu trendów społecznościowych, hashtagów i konwersacji marki mogą znaleźć odpowiednie wydarzenia w czasie rzeczywistym, do których można się przyłączyć i nawiązać z nimi kontakt.
Oznacza to, że nie jest to strategia, którą można wbudować w kalendarz i plany publikowanych treści, jak to się dzieje w tej chwili.
Ponieważ marketingu w czasie rzeczywistym nie można zaplanować z wyprzedzeniem, wiele marek wzdryga się przed pomysłem spędzania na nim zbyt dużo czasu, chyba że mają pełnoetatowy zespół ds. mediów społecznościowych.
Jednak sukces marketingu w czasie rzeczywistym oznacza, że każdy marketer powinien być tego świadomy, gdy nadarzy się okazja.
Dlaczego więc marketing w czasie rzeczywistym działa? Dlaczego może przynieść więcej konwersji niż starannie zaplanowana, zbadana i przeprowadzona kampania społecznościowa?
Jest kilka różnych powodów, aby się temu przyjrzeć.
➤ Pierwszy powód ma związek z instynktem konsumenta do kupowania pod wpływem impulsu.
Według białej księgi na temat e-commerce opracowanej przez User Interface Engineering , około 40% wydatków klientów opiera się na impulsie.
Kiedy marka może wskoczyć na trend społeczny lub skomentować bieżące wydarzenie w trakcie jego trwania, możesz dotrzeć do konsumenta dokładnie wtedy, gdy jest najbardziej wrażliwy na markę i dokona zakupu pod wpływem impulsu.
Wywarcie dobrego wrażenia dzięki marketingowi w czasie rzeczywistym może wpłynąć nie tylko na zakupy pod wpływem impulsu.
➤ Kolejną korzyścią marketingu w czasie rzeczywistym są wspaniałe efekty, które może przynieść dla świadomości Twojej marki.
Niektóre z najlepszych przykładów marketingu w czasie rzeczywistym odtwarzają humor sytuacji i mogą pomóc poprawić reputację Twojej marki wśród młodszych odbiorców.
➤ Możesz także zwiększyć swoją obecność w mediach społecznościowych dzięki dobrze przeprowadzonemu marketingowi w czasie rzeczywistym.
Jeśli Twoje platformy społecznościowe są znane z humoru lub dowcipnych odpowiedzi na bieżące wydarzenia, możesz zyskać silniejszą grupę obserwujących w planowanych kampaniach społecznościowych.
Rozpoczęcie marketingu w czasie rzeczywistym może być nieco trudne dla niektórych marek, które nie spędziły dużo czasu na rozwijaniu swojego social listeningu, więc oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć, co robić i czego unikać:
Nie da się ruszyć do przodu z marketingiem w czasie rzeczywistym, jeśli nie wiesz, o czym rozmawiają ludzie w kanałach społecznościowych.
Musisz być na bieżąco z wydarzeniami, ponieważ zdarzy im się zrozumieć najnowsze trendy, memy i wiadomości.
Spróbuj użyć Alertów Google dla tematów z Twojej branży lub sprawdź Trendy Google , aby zobaczyć, jakie wyszukiwania zyskują popularność.
Możesz także skorzystać z popularnych sekcji na różnych platformach społecznościowych, takich jak Twitter, aby zobaczyć, o czym mówią ludzie.
Musisz także upewnić się, że dokładnie rozumiesz, o co chodzi w wydarzeniu lub trendzie.
Nie chcesz komentować ani włączać się do trendu o niejasnym pochodzeniu. Ważne jest, aby wiedzieć, kiedy warto przyłączyć się do rozmowy, a kiedy nie.
Marketing w czasie rzeczywistym nie zadziała, jeśli spóźnisz się na "imprezę".
Pomyśl o przykładach, w których program reklamowy lub telewizyjny nawiązywał do wydarzenia lub trendu, które już dawno minęły w chwili emisji.
Zamiast być na czasie i uchwycić atrakcyjność publiczności, dowcipy są przestarzałe i przesadzone lub, w najgorszym przypadku, żenujące. Do dziś zdarza się, że reklama w telewizji lub radiu mówi o wydarzeniu/promocji, które miała miejsce w ubiegły weekend. To nieprofesjonalne i nieekonomiczne. W końcu reklama taka kosztuje i to niemało.
Aby szybko dołączyć do konwersacji społecznościowej, musisz mieć responsywny zespół , który może być gotowy do akcji w każdej chwili.
Jeśli Twoja firma nie ma personelu do pracy w pełnym wymiarze czasu pracy zespołu mediów społecznościowych, wypróbuj freelancerów lub agencje, które są przygotowane na pilne zamówienia.
Świetna treść nawiązująca do aktualnego wydarzenia lub trendu na twoich kanałach społecznościowych jest fantastyczna, ale to tylko połowa sukcesu.
Duża część marketingu w czasie rzeczywistym to prowadzenie rozmów z odbiorcami w czasie rzeczywistym.
Odpowiadaj na komentarze, udostępniaj wpisy innych osób na temat wydarzenia lub dodawaj własne przemyślenia do innego wpisu.
Pamiętaj jednak, że możesz przesadzić w swojej reakcji społecznej.
Nie zalewaj swoich kanałów treściami o wydarzeniach, ale staraj się, aby były gustowne i odpowiednie. Reaguj odpowiednio i wiedz, kiedy zakończyć swoje zaangażowanie wokół wydarzeń.
Chociaż niektóre z najlepszych przykładów marketingu w czasie rzeczywistym powstają pod wpływem chwili, istnieje kilka sposobów na przygotowanie się:
Jeśli masz zespół społecznościowy lub nawet jedną osobę w mediach społecznościowych, poproś ich o zapoznanie się z wytycznymi dotyczącymi publikowania i przyspieszenie procesu zatwierdzania wydarzeń w czasie rzeczywistym.
Możesz również mieć swój zespół projektowy pod telefonem, aby uzyskać obrazy i grafikę, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Chociaż niektóre trendy i wydarzenia pojawiają się pozornie znikąd, możesz zwracać uwagę na wydarzenia, które zainteresują Twoich odbiorców lub które spowodują rozmowy społeczne.
Posiadanie zestawu wytycznych dla zespołu społecznościowego może pomóc im dowiedzieć się, z jakim tonem i głosem należy podchodzić do wydarzeń w czasie rzeczywistym, a także wszelkich wskazówek dotyczących wydarzeń, z którymi nie chcesz, aby Twoja marka wchodziła w interakcje.
Jak omówiono powyżej, marketingu w czasie rzeczywistym nie można całkowicie zaplanować z wyprzedzeniem, ale wymaga, aby Twoja marka była świadoma aktualnych trendów i dysponowała zasobami i chęcią tworzenia treści lub odpowiedzi na te wydarzenia w czasie rzeczywistym, gdy się pojawiają.
Nie jest to łatwe zadanie , ale jeśli Twój zespół jest gotowy na wyzwanie, możesz odnieść ogromny sukces.
Przyjrzyjmy się dwóm świetnym przykładom marek, które wykorzystywały marketing w czasie rzeczywistym do sprzedaży produktów, podnoszenia świadomości marki i prezentowania stron swojej marki, które nie zawsze są widoczne.
Nie można mówić o marketingu w czasie rzeczywistym bez podania przykładu, od którego wszystko się zaczęło.
Podczas Superbowl XLVII w 2013 roku nastąpiła nieoczekiwana przerwa w grze, która spowodowała zatrzymanie gry przez pełne 34 minuty.
Jednak 34 minuty wystarczyły, aby Oreo zmieniło grę w marketingu.
Oreo wykorzystał ogromną publiczność na wydarzeniu i trwające dyskusje społeczne, aby opublikować tweet z podpisem „Wyłączono prąd? Nie ma problemu."
Dołączony obraz był prostym projektem ciasteczka Oreo na ciemnym ekranie z tekstem „Nadal można maczać w ciemności”.
Post był retweetowany 10 000 razy w ciągu pierwszej godziny i jest odpowiedzialny za zapoczątkowanie trendu marketingu czasu rzeczywistego.
Firma Apple zaskoczyła publiczność podczas wydarzenia z ogłoszeniem produktów w 2020 r., ujawniając, że nie będą już dołączać ładowarek do swoich pakietów iPhone'a.
To, co zrozumiałe, spotkało się z natychmiastową krytyką i oskarżeniami, że próbują odebrać klientom więcej pieniędzy, zmuszając ich do kupowania ładowarek osobno.
Samsung wykorzystał tę sytuację i umieścił na Facebooku przypomnienie dla wszystkich swoich klientów, że telefony Galaxy są wyposażone w ładowarki, co nie tylko pomogło dodać trochę humoru do sytuacji, ale także pomogło im odróżnić się od największego konkurenta.
Ale czekaj, w tym przykładzie jest coś więcej!
Niedawno marka usunęła post z jednego prostego i bardzo niezręcznego powodu: Samsung usunie również ładowarki z przyszłych telefonów.
To ujawnia jedno z niebezpieczeństw marketingu w czasie rzeczywistym. Musisz szybko reagować na różne rzeczy, ale musisz też być sprytny.
Niezbędny jest wyszkolony zespół, który wie, co się dzieje w firmie i jej plany na przyszłość.
Zwłaszcza tych, którzy chcą prowadzić prawdziwe, trafne rozmowy ze swoimi odbiorcami i wykorzystać chwile społeczności, aby promować świadomość marki i zachęcać do zakupów pod wpływem impulsu.
Marketing w czasie rzeczywistym wymaga również pracy w czasie rzeczywistym , a zespół społecznościowy musi być świadomy trendów, szybko tworzyć treści lub odpowiedzi oraz monitorować odbiorców i kontaktować się z nimi, aby uzyskać najlepsze wyniki.
Tworzenie strategii treści jest ważną częścią Twojego programu marketingu cyfrowego.
Jeśli jesteś marketerem, który chce poprawić swoje umiejętności w zakresie strategii treści, zapoznaj się z naszą szybką oceną i dowiedz się, jak sprawić, by Twoja strategia treści była odpowiednia!