Masz problemy z indeksowaniem swojej witryny internetowej? Wiele różnych czynników może uniemożliwiać wyszukiwarkom indeksowanie Twojej strony. Jeśli po sprawdzeniu w raporcie stanu indeksu w Google Search Console potwierdzisz, że Google nie indeksuje Twojej witryny, przejrzyj poniższą listę 15 typowych przyczyn, dla których może się to dziać.
Czasami witryny, w których nie występują problemy, mogą nie zostać zaindeksowane przez Google, jeśli dopiero co zostały udostępnione. W tym przypadku z Twoją witryną nie dzieje się nic złego — Google potrzebuje jedynie czasu na zaindeksowanie Twoich stron internetowych. Niestety czas potrzebny Google na indeksowanie witryn może się znacznie różnić i może wynosić od kilku godzin do kilku tygodni. W międzyczasie najlepszym rozwiązaniem jest ciągłe dodawanie i utrzymywanie treści na Twojej stronie. W ten sposób, zanim Google zaindeksuje Twoją witrynę, będziesz mieć ugruntowaną pozycję swojej marki jako wiarygodnego i odpowiedniego źródła, co jest ważne dla osiągnięcia wyższej pozycji w wyszukiwarkach i budowania zaufania wśród odbiorców.
Jeśli Twoja witryna internetowa zostanie uruchomiona bez nazwy domeny, będzie ona dostępna wyłącznie poprzez jej adres IP. Dlatego Google nie będzie w stanie go znaleźć i zaindeksować. Jeśli nie masz nazwy domeny, nazwa IP pojawi się w pasku adresu w jej miejscu. Aby rozwiązać ten problem, sprawdź, czy Twój adres URL jest poprawnie skonfigurowany w WordPressie lub dowolnej witrynie hostingowej, z której korzystasz. Aby przekierować ruch z wersji IP Twojej witryny, może być konieczne skonfigurowanie przekierowań 301 , tak aby osoby wyszukujące były kierowane do prawidłowej wersji z nazwą Twojej domeny.
Po przeprojektowaniu, zmianie marki lub innej istotnej zmianie witryny internetowej może się okazać, że Google nie zaindeksował jej ponownie. Jeśli chcesz mieć pewność, że zmiany w Twojej witrynie zostaną odzwierciedlone w wydajności Twojej wyszukiwarki, musisz ręcznie przesłać żądanie ponownego zaindeksowania za pośrednictwem Google Search Console. Przesłanie prośby o ponowne zaindeksowanie jest szczególnie przydatne, jeśli niedawno w witrynie wprowadzono zmiany mające na celu poprawę jej możliwości indeksowania. Po pierwsze, upewnij się, że Twoja witryna jest zgodna z odpowiednimi wytycznymi. Następnie sprawdź adres URL. Na koniec wybierz „poproś o indeksowanie”. Spowoduje to, że Google ponownie pobierze Twoją witrynę i zaindeksuje jej strony, aby mogły pojawić się na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Mapa witryny to uporządkowana lista wszystkiego, co znajduje się w Twojej witrynie — stron, filmów, plików i powiązań między całą zawartością. Ten plan zawiera cenne informacje, które pomagają Google przeszukiwać i indeksować każdą Twoją stronę, więc jeśli ich nie masz, Google nie będzie w stanie skutecznie przeszukać Twojej witryny. Tworząc ten plik, użyj mapy witryny XML zamiast mapy HTML, ponieważ ta pierwsza jest specjalnie nastawiona na wydajność wyszukiwarek. Po utworzeniu mapy witryny możesz przesłać ją ręcznie do Google za pośrednictwem Search Console lub dołączyć do pliku robots.txt – wtyczki informującej Google, które adresy URL mają być przeszukiwane i indeksowane w Twojej witrynie.
Podczas indeksowania Google priorytetowo traktuje witryny oferujące wygodę użytkownika, ponieważ wyszukiwarka chce wyświetlać pomocne i trafne źródła zapytań użytkowników. Oznacza to, że strony internetowe, po których użytkownicy nie mogą się poruszać, mogą zostać pominięte przez boty. Zła struktura witryny może również utrudniać Google indeksowanie Twoich stron. Aby to naprawić i zachęcić Google do zaindeksowania Twojej witryny, upewnij się, że używasz przejrzystej struktury witryny i intuicyjnego linkowania.
Strony w Twojej witrynie, które nie są połączone z resztą witryny, czyli strony osierocone, nie mogą być indeksowane przez Google. Możesz zaradzić stronom osieroconym, najpierw je identyfikując, a następnie łącząc je z resztą witryny za pomocą linków wewnętrznych. Jeśli strona osierocona zawiera skąpą treść, zduplikowaną treść, może zostać wzięta przez Google za stronę przejściową lub w inny sposób nie oferuje użytkownikom żadnej wartości, możesz całkowicie usunąć tę osieroconą stronę. Jeśli to zrobisz, dodaj przekierowanie 301 do odpowiedniego adresu URL na wypadek, gdyby osierocona strona zawierała link zwrotny.
Obecnie ponad połowa wszystkich wyszukiwań w Internecie odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego Google podczas indeksowania witryn internetowych priorytetowo traktuje ich dostosowanie do urządzeń mobilnych. Jeśli Twoja witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, Google prawdopodobnie jej nie zaindeksuje. Możesz uczynić swoją witrynę bardziej przyjazną dla urządzeń mobilnych, stosując dostosowywalny projekt, kompresując obrazy i skracając czas ładowania. Pomocne może być także pozbycie się wyskakujących okienek i pamiętanie o zasięgu palca.
Google sprawdza dostępność podczas indeksowania witryn, więc witryny niezgodne z polityką WAC mogą nie zostać zaindeksowane. Niektóre typowe problemy z dostępnością obejmują brak tekstu alternatywnego, nieczytelny tekst i niemożność nawigacji za pomocą poleceń klawiaturowych. Możesz sprawdzić, czy Twoja istniejąca witryna internetowa jest zgodna z WAC za pomocą narzędzi online. W razie potrzeby możesz nawet wprowadzić zmiany w projekcie swojej witryny pod kątem zgodności z WAC, co powinno pomóc Google szybciej zaindeksować Twoją witrynę. Treść niskiej jakości Google chce udostępniać użytkownikom unikalne, dokładne i aktualne wyniki wyszukiwania, więc jeśli treść Twojej strony internetowej jest pobieżna, skromna lub zawiera upychane słowa kluczowe, może to zmniejszyć Twoje szanse na zaindeksowanie Twojej witryny przez Google. Aby rozwiązać ten problem, upewnij się, że witryna została zaprojektowana z myślą o użytkownikach, zawiera dobre informacje i odpowiednie słowa kluczowe, a jej treść jest zgodna ze wskazówkami dla webmasterów.
Czasami powód, dla którego Google nie indeksuje Twojej witryny, jest tak prosty, jak pojedynczy wiersz kodu. Jeśli plik robots.txt zawiera kod „User-agent: *Disallow: /” lub jeśli w ustawieniach zniechęciłeś wyszukiwarki do indeksowania Twoich stron, oznacza to, że blokujesz robota Google. Dopóki opcja „ noindex ” nie zostanie usunięta, a uprawnienia Twojej strony nie pozwolą na widoczność w wyszukiwarkach , Google nie będzie w stanie indeksować Twojej witryny.
Pętle przekierowań, czyli przekierowania, które przekierowują z powrotem do siebie, uniemożliwiają Google prawidłowe indeksowanie Twoich stron, ponieważ boty utkną w tych pętlach i nie będą mogły kontynuować indeksowania Twojej witryny. Aby sprawdzić, czy nie występuje ten problem, otwórz plik .htaccess lub źródła HTML swojej witryny i poszukaj niezamierzonych lub nieprawidłowych przekierowań. Użycie niewłaściwego rodzaju przekierowania może również wpłynąć na zdolność Googlebota do indeksowania Twojej witryny. Przekierowań 301 należy używać w przypadku stron, które zostały przeniesione na stałe, natomiast przekierowań 302 należy używać w przypadku stron, które zostały przeniesione jedynie tymczasowo.
Każda witryna internetowa ma wyznaczony budżet indeksowania , który stanowi liczbowy limit liczby stron, które Googlebot będzie indeksował w Twojej witrynie. Możesz sprawdzić limit indeksowania swojej witryny, odwiedzając raport statystyk indeksowania w Google Search Console. Jeśli wyczerpałeś już limit, Google nie będzie indeksować nowych stron w Twojej witrynie. Ten problem zwykle występuje tylko w przypadku szczególnie dużych witryn internetowych. Możesz rozwiązać ten problem, konsolidując strony po audycie witryny lub dodając kod, który instruuje Google, aby nie indeksował niektórych stron w Twojej witrynie.
Kod Twojej witryny powinien być łatwo dostępny dla Google i zachować spójność w surowym i renderowanym kodzie HTML. Maskowanie lub ukrywanie tekstu i linków to sygnały ostrzegawcze, które mogą uniemożliwić Google zaindeksowanie Twojej witryny. Upewnij się, że nie blokujesz robotom indeksowania plików JavaScript i CSS , ponieważ może to wydawać się podejrzane dla Google. Zbyt duże poleganie na JavaScript może również uniemożliwić Google zaindeksowanie Twojej witryny. Boty muszą wykonać dodatkowe czynności, aby zinterpretować JavaScript, co może spowodować szybsze wykorzystanie budżetu przeznaczonego na indeksowanie witryny. Usunięcie podejrzanego lub trudnego do odczytania kodu z Twojej witryny pomoże Google w jego indeksowaniu.
Tagi kanoniczne należy stosować, jeśli witryna ma więcej niż jeden adres URL wyświetlający podobną lub identyczną treść. Jeśli jednak nie powiesz Google, który adres URL wolisz indeksować, Google wybierze za Ciebie, co może spowodować zaindeksowanie niewłaściwej wersji. Sprawdź, czy występują problemy kanoniczne, sprawdzając ręcznie adresy URL lub korzystając z funkcji audytu witryny dostępnych w firmach takich jak Ahrefs i Semrush.
Jeśli nie możesz zidentyfikować powodu, dla którego Google nie indeksuje Twojej witryny na podstawie takich czynników, jak jej treść, kod lub użyteczność, sprawdź, czy otrzymałeś karę. Czynniki takie jak nienaturalne linki, złośliwe strony internetowe, podstępne przekierowania i inne mogą skutkować karami Google. Aby sprawdzić swoje kary, zaloguj się do Google Search Consol . Następnie przejdź do karty „Bezpieczeństwo i działania ręczne”. Możesz tam zobaczyć wszelkie kary nałożone na Twoją witrynę i znaleźć niezbędne kroki, aby je naprawić. Aby uniknąć przyszłych kar, postępuj zgodnie ze wskazówkami Google dla webmasterów.