Doświadczenie użytkownika jest kluczową kwestią dla każdego programisty lub projektanta stron internetowych; jedynym sposobem na zapewnienie, że dostarczasz skuteczną witrynę, jest upewnienie się, że użytkownik końcowy lub klient poczuje się komfortowo, korzystając z niej.
Dobre wrażenia użytkownika zwiększają szanse Twojego klienta na skuteczne zaangażowanie odbiorców i konwersje.
Być może nie zdajesz sobie jednak sprawy, że strategie, których używasz, aby poprawić UX jako programista lub projektant stron internetowych, mogą również wpływać na to, jak wyszukiwarki reagują na stronę internetową.
Chociaż wielu projektantów zakłada, że SEO (Search Engine Optimization) jest dziełem copywritera lub producenta treści, należy również wziąć pod uwagę elementy projektu.
W końcu definicja optymalizacji to „działanie polegające na stworzeniu najlepszej wersji zasobu”.
Jak więc są połączone UX i SEO?
SEO było łatwe. Aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, wystarczyło wypełnić stronę jak największą liczbą słów kluczowych i fraz. Teraz to trochę bardziej skomplikowane.
Liderzy rozwoju wyszukiwarek, tacy jak Google i Bing, wiedzą, że muszą oferować swoim klientom doskonałe wrażenia, aby ich utrzymać. W tym nowym środowisku skoncentrowanym na doświadczeniu SEO i UX mają wspólne cele.
Wyszukiwarki nie tylko chcą udzielać klientom odpowiedzi na ich pytania. Zamiast tego Google i jego konkurenci używają wszystkiego, od sztucznej inteligencji po algorytmy uczenia maszynowego, aby zapewnić, że wyniki wyszukiwania są dokładne, trafne i wciągające.
W ten sam sposób doświadczenie użytkownika polega na zapewnieniu użytkownikom łatwego dostępu do informacji i zasobów, których potrzebują.
Teraz, gdy SEO jest podejściem wielodyscyplinarnym, UX jest tylko jednym z podstawowych narzędzi , które umożliwiają programistom odpowiednią optymalizację ich stron internetowych.
Istnieje wiele powiązań między UX a indeksowalnością witryny .
Wszyscy wiemy, że od 2018 r. szybkość witryny stała się kluczowym czynnikiem rankingowym dla firm poszukujących lepszych wyników wyszukiwania. Jako programista musisz upewnić się, że nie ma zbyt wielu elementów obciążających witrynę, które uniemożliwiłyby jej dostarczanie szybkich wyników.
Współczynnik odrzuceń to kolejny krytyczny czynnik w algorytmach rankingu wyszukiwarek. Gdy klienci klikają witrynę, Google chce zobaczyć, że otrzymują odpowiedzi, których potrzebują. Jeśli Twoja nawigacja jest trudna do zrozumienia lub prawidłowe informacje nie są łatwe do zobaczenia na stronie, użytkownicy końcowi po prostu klikną przycisk Wstecz.
Przyjrzyjmy się bliżej, jak programiści mogą wpływać na SEO za pomocą swoich strategii UX.
Nie jest tajemnicą, że dzisiejsi konsumenci cyfrowi pragną łatwych w użyciu witryn.
Złożona witryna z rankingiem stron dla różnych haseł może wydawać się doskonałym pomysłem na SEO. Jednak z punktu widzenia UX, im łatwiejsza jest nawigacja po Twojej witrynie, tym większe korzyści odniosą Twoi użytkownicy końcowi.
Według badania przeprowadzonego przez Ahrefs , dobrze zoptymalizowane strony, które wyświetlają się dla kilku słów kluczowych, mogą być korzystniejsze niż dziesiątki stron rankingujących na podobne hasła. Jednocześnie, jeśli wyszukiwarki mają trudności z indeksowaniem wszystkich stron z powodu złej strategii nawigacji w witrynie, niektóre strony nie zostaną zindeksowane.
Jak więc jednocześnie poprawić nawigację i SEO? Najpierw postępuj zgodnie z odpowiednią strukturą witryny, kategorie i podkategorie na stronie detalicznej pomagają klientom znaleźć dokładnie to, czego potrzebują. Solidna wewnętrzna struktura linków pozwala robotom indeksującym zbadać Twoją witrynę i indywidualnie zaindeksować każdą istotną stronę.
Zachowaj prostotę nawigacji podczas projektowania strony internetowej pod kątem potencjału UX i SEO.
Istnieje niezliczona ilość przypadków, w których słaby projekt układu i formatowanie zakłóca potencjał SEO. Na przykład zaśmiecenie strony zbyt dużą ilością informacji utrudnia czytanie i indeksowanie. Jednocześnie, jeśli Twoje strony nie są atrakcyjne i łatwe w nawigacji, klienci częściej klikają przycisk Wstecz.
Jeśli klienci przychodzą do witryny i natychmiast ją opuszczają, oznacza to, że wyszukiwarki nie znajdują na tych stronach tego, czego potrzebują. Oznacza to, że Google zepchnie Cię na niższą pozycję w SERP.
Jak więc sprawić, by Twoje układy były bardziej przyjazne dla UX i SEO?
W dzisiejszych czasach SEO w mniejszym stopniu polega na budowaniu setek stron docelowych dla pojedynczych zapytań. Teraz ważniejsze jest, aby zastosować proste, uporządkowane podejście do swojej witryny. SEO może określić, jaką architekturę potrzebujesz, aby stworzyć udaną witrynę.
Załóżmy na przykład, że chcesz uzyskać pozycję w rankingu SEO dla eCommerce. Istnieje mnóstwo powiązanych słów, które łączą się z tym głównym wyszukiwanym hasłem. Zamiast tworzyć dziesiątki różnych stron, które próbują uszeregować pod kątem odrębnych fraz, możesz jednocześnie omówić wiele innych pomysłów za pomocą większego, bardziej szczegółowego fragmentu treści.
Jeśli temat jest zbyt obszerny, aby objąć wszystko na jednej stronie, możesz zdecydować się na utworzenie czegoś, co nazywa się treścią „filarową” z głównych terminów. Obejmuje to korzystanie z jednej strony głównej, na której omawiasz wszystkie tematy, które omówisz. Następnie projektujesz kilka mniejszych podstron, które odsyłają do tego centralnego filaru.
Po raz kolejny pomaga to wyszukiwarkom w poruszaniu się po Twojej witrynie i indeksowaniu stron, jednocześnie pomagając klientom w znalezieniu prawidłowych informacji. Jednocześnie łączysz więcej stron w witrynie i usuwasz wszystko, co może umniejszać autorytet Twojej witryny lub nie zapewniać wystarczającej wartości.
Jako programista łatwo zapomnieć, że pierwszy kontakt klienta z witryną nie zawsze będzie miał miejsce na stronie głównej tej witryny. Zwykle, gdy Twoi klienci szukają rozwiązania problemu, zamiast tego znajdą Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania.
Oznacza to, że musisz upewnić się, że zrobisz tutaj właściwe wrażenie:
Istnieje kilka sposobów, dzięki którym programiści mogą zapewnić, że wpisy w wyszukiwarkach, które tworzą dla swoich klientów, są na najwyższym poziomie. Na przykład rozsądny tag tytułowy dla każdej strony, który zawiera odpowiednie słowa kluczowe, jest doskonały dla SEO i UX. Tag tytułowy informuje klientów, że są we właściwym miejscu i pomaga im znaleźć potrzebne informacje.
Pamiętaj, że około ośmiu na dziesięciu użytkowników wyszukiwarek twierdzi, że kliknie tytuł, jeśli jest atrakcyjny.
Innym komponentem, nad którym masz kontrolę jako programista lub projektant, jest „fragment rozszerzony”. Opisy rozszerzone to pouczające fragmenty treści, które Google dodaje do listy wyszukiwania, aby się wyróżnić. Możesz użyć wtyczek fragmentów rozszerzonych w witrynie, aby poinformować Google, jakie dodatkowe informacje chcesz umieścić na stronie.
Na przykład możesz chcieć, aby oceny firmy pojawiały się w wynikach wyszukiwania, aby klienci mogli zobaczyć, jak bardzo są godni zaufania:
Tworząc stronę internetową dla firmy, łatwo zapomnieć o rankingach lokalnych. Postrzegamy cyfrowy świat jako sposób na dotarcie do niezliczonych ludzi na całym świecie. Zamówienia lokalne są łatwiejsze do przeoczenia, gdy masz do czynienia z globalnym zakresem.
Jednak jako programista możesz zwiększyć szanse firmy na przyciągnięcie odpowiedniej lokalnej publiczności i zwiększenie jej wiarygodności. Na przykład możesz zacząć od upewnienia się, że na stronie internetowej i profilach w mediach społecznościowych pojawiają się prawidłowe informacje z katalogu.
Inną opcją jest utworzenie dedykowanych stron lokalizacji dla każdego obszaru obsługiwanego przez firmę. Ułatwi to klientom znalezienie danych kontaktowych, których potrzebują w swojej konkretnej lokalizacji.
Jednocześnie strony, które zostały starannie zoptymalizowane pod kątem rankingu dla określonych lokalizacji, będą przyciągać większą uwagę, szczególnie w wyszukiwarkach. Im większy krajobraz wyszukiwarek może objąć Twój klient, tym większe ma szanse na przyciągnięcie nowych klientów i leadów.
W świecie, w którym doświadczenie jest kluczowe dla każdej firmy, nic dziwnego, że UX i SEO ściśle ze sobą współgrają. Istnieje wiele obszarów, w których SEO i UX współgrają ze sobą, jeśli wiesz, gdzie je znaleźć. Poprawa rankingu SEO klienta za pomocą UX oznacza nie tylko zapewnienie szybkiego ładowania stron.
Proste strategie, takie jak upewnienie się, że przycisk wezwania do działania można kliknąć na stronie mobilnej, mogą jednocześnie zwiększyć potencjał UX witryny i wydajność SEO. Jednocześnie dodawanie obrazów i tekstu alternatywnego do witryny internetowej zapewnia wyszukiwarkom więcej informacji, jednocześnie dodając kontekst do treści.
Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, jak współpracują ze sobą SEO i UX. Jeśli spojrzysz na SEO i UX jako część tej samej kompleksowej strategii, aby zapewnić użytkownikom końcowym lepsze wrażenia online, osiągnięcie właściwych celów projektowych jest znacznie łatwiejsze.
Oczywiście, tak jak w przypadku każdej strategii, również warto poświęcić czas na śledzenie wyników swoich kampanii UX i SEO. Sprawdź, które systemy Ci pomagają, i zbadaj klientów z perspektywy SEO za pomocą strategii projektowania i rozwoju.