Jak powiedziała w wywiadzie Liz Reid, szefowa wyszukiwarki Google, zapytania użytkowników są coraz dłuższe, rośnie liczba tzw. „głębokich kliknięć”, a twórcy oferujący bogate, wiarygodne treści zyskają najwięcej. Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki miliardy ludzi znajdują informacje, ale nie zabija „niebieskiego linku”. To główne wnioski z nowej rozmowy w podcaście The Economic Times.
Dlaczego to ważne
Jesteśmy w okresie ogromnej transformacji. Jeśli wierzyć Google, AI nie zmniejsza „tortu” — przeciwnie, poszerza możliwości dla marek, firm i twórców. Być może AI Overviews ograniczają płytki ruch, ale otwarte pozostaje pytanie, czy Google znajdzie sposoby na nagradzanie treści bogatych i angażujących.
Przyszłość wyszukiwania: AI jako warstwa, nie zamiennik
Reid podkreśla:
- „Myślę, że wciąż jesteśmy na początku drogi. Nadal mamy ogromne pole do tego, by dzięki AI na nowo wymyślić wyszukiwanie.”
- „Nie uważamy, że AI zastępuje wyszukiwanie… Traktujemy ją jako coś, co je rozszerza i pozwala nam je zdefiniować na nowo.”
- „Celem jest umożliwienie zadawania w wyszukiwarce naprawdę dowolnych pytań — i robienia tego bez wysiłku.”
Więcej: „To nie AI albo wyszukiwanie — to AI w wyszukiwaniu”.
Niebieskie linki + ludzkie głosy
Google chce łączyć odpowiedzi AI z bezpośrednim dostępem do twórców, ekspertów i społeczności:
- „Historia niebieskiego linku jest daleka od zakończenia.”
- „Wiele osób chce słuchać innych ludzi… chcą łączyć się z człowiekiem i jego duchem.”
- „Treści webowe, krótkie wideo i materiały tworzone przez użytkowników nadal będą się rozwijać.”
- „Eksperymentujemy też z linkami osadzonymi w AI Overviews i w Trybie AI, prowadzącymi bezpośrednio do twórcy, żeby można było dowiedzieć się więcej.”
SEO w świecie AI-first: koniec „lekkich” treści
Według Reid wygrywają jakość, perspektywa i głębia:
- „Twórzcie treści dla użytkowników, a nie ‘pod wyszukiwarki’.”
- „Jeśli publikujesz bardzo płytkie materiały, nie oferują one wiele ponad to, co dałby sam AI Overview.”
- „Widać dużo ekscytacji przy głębokich kliknięciach.”
- „Optymalizujcie pod świetne doświadczenie — tak, by ludzie nie wpadali tylko na 5 sekund, lecz naprawdę się zagłębiali.”
Zmiana zachowań w wyszukiwaniu
AI obniża tarcie — ludzie pytają więcej i bardziej szczegółowo. Reid zauważa:
- „Zapytania są dłuższe, bo ludzie dodają więcej kontekstu i nakładają wiele ograniczeń.”
- „Widzimy, że użytkownicy po prostu zadają więcej pytań, nie tylko trudniejszych.”
- „Jeśli mogę dopytać o coś jeszcze jednym pytaniem, to to robię.”
- „Jak dotąd w Indiach i USA obserwujemy już ponad 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie.”
Wywiad: Corner Office Conversation z Elizabeth Reid, szefową działu wyszukiwania w Google.