Marketing w czasie rzeczywistym to podejście polegające na reagowaniu na zdarzenia w czasie rzeczywistym lub zbliżonym do rzeczywistego, zazwyczaj w mediach społecznościowych.
Z biegiem lat marketing cyfrowy ewoluował od nowej idei, którą firmy dopiero zaczynają rozumieć, do punktu, w którym istnieje wiele strategii, których można użyć do stworzenia swojego indywidualnego podejścia do tego tematu.
Chociaż zapewnia to marketerom możliwość głębokiego zagłębienia się w swoje organizacje i znalezienia właściwych metod, które przyniosą najlepsze wyniki, może również sprawić, że marketerzy będą zdezorientowani, w którą stronę się zwrócić.
Chociaż niektóre strategie nie są odpowiednie dla twoich planów rocznych lub kwartalnych, marketing w czasie rzeczywistym jest przykładem strategii, o której powinny wiedzieć wszystkie marki, ponieważ trudno jest wdrożyć ją w długoterminową strategię marketingową, ale może przynieść świetne rezultaty.
- Ale czym właściwie jest marketing w czasie rzeczywistym?
- Jak go wdrożyć, jeśli nie planowałeś tego wcześniej?
- Jakie są przykłady zastosowania go przez główne marki, które odniosły sukces dzięki marketingowi w czasie rzeczywistym?
Ten artykuł odpowie na te pytania i nie tylko.
- Czym jest marketing w czasie rzeczywistym?
- Dlaczego marketing w czasie rzeczywistym działa?
- 4 wskazówki, jak odnieść sukces w strategii marketingowej w czasie rzeczywistym
- Przykłady marketingu w czasie rzeczywistym
- Podsumowanie: Marketing w czasie rzeczywistym to świetna strategia dla marek
Czym jest marketing w czasie rzeczywistym?
Marketing w czasie rzeczywistym, jak można się domyślić po nazwie, to podejście marketingowe, które polega na reagowaniu na bieżące wydarzenia, trendy lub informacje zwrotne w czasie rzeczywistym lub prawie rzeczywistym, prawie zawsze w mediach społecznościowych.
Marketing w czasie rzeczywistym jest w dużym stopniu zależny od social listeningu, ponieważ dzięki śledzeniu trendów społecznościowych, hashtagów i konwersacji marki mogą znaleźć odpowiednie wydarzenia w czasie rzeczywistym, do których można się przyłączyć i nawiązać z nimi kontakt.
Oznacza to, że nie jest to strategia, którą można wbudować w kalendarz i plany publikowanych treści, jak to się dzieje w tej chwili.
Ponieważ marketingu w czasie rzeczywistym nie można zaplanować z wyprzedzeniem, wiele marek wzdryga się przed pomysłem spędzania na nim zbyt dużo czasu, chyba że mają pełnoetatowy zespół ds. mediów społecznościowych.
Jednak sukces marketingu w czasie rzeczywistym oznacza, że każdy marketer powinien być tego świadomy, gdy nadarzy się okazja.
Dlaczego marketing w czasie rzeczywistym działa?
Dlaczego więc marketing w czasie rzeczywistym działa? Dlaczego może przynieść więcej konwersji niż starannie zaplanowana, zbadana i przeprowadzona kampania społecznościowa?
Jest kilka różnych powodów, aby się temu przyjrzeć.
➤ Pierwszy powód ma związek z instynktem konsumenta do kupowania pod wpływem impulsu.
Według białej księgi na temat e-commerce opracowanej przez User Interface Engineering , około 40% wydatków klientów opiera się na impulsie.
Kiedy marka może wskoczyć na trend społeczny lub skomentować bieżące wydarzenie w trakcie jego trwania, możesz dotrzeć do konsumenta dokładnie wtedy, gdy jest najbardziej wrażliwy na markę i dokona zakupu pod wpływem impulsu.
Wywarcie dobrego wrażenia dzięki marketingowi w czasie rzeczywistym może wpłynąć nie tylko na zakupy pod wpływem impulsu.
➤ Kolejną korzyścią marketingu w czasie rzeczywistym są wspaniałe efekty, które może przynieść dla świadomości Twojej marki.
Niektóre z najlepszych przykładów marketingu w czasie rzeczywistym odtwarzają humor sytuacji i mogą pomóc poprawić reputację Twojej marki wśród młodszych odbiorców.
➤ Możesz także zwiększyć swoją obecność w mediach społecznościowych dzięki dobrze przeprowadzonemu marketingowi w czasie rzeczywistym.
Jeśli Twoje platformy społecznościowe są znane z humoru lub dowcipnych odpowiedzi na bieżące wydarzenia, możesz zyskać silniejszą grupę obserwujących w planowanych kampaniach społecznościowych.
4 wskazówki, jak odnieść sukces w strategii marketingowej w czasie rzeczywistym
Rozpoczęcie marketingu w czasie rzeczywistym może być nieco trudne dla niektórych marek, które nie spędziły dużo czasu na rozwijaniu swojego social listeningu, więc oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć, co robić i czego unikać:
Wskazówka 1: Zrozum, o czym mówią ludzie
Nie da się ruszyć do przodu z marketingiem w czasie rzeczywistym, jeśli nie wiesz, o czym rozmawiają ludzie w kanałach społecznościowych.
Musisz być na bieżąco z wydarzeniami, ponieważ zdarzy im się zrozumieć najnowsze trendy, memy i wiadomości.
Spróbuj użyć Alertów Google dla tematów z Twojej branży lub sprawdź Trendy Google , aby zobaczyć, jakie wyszukiwania zyskują popularność.
Możesz także skorzystać z popularnych sekcji na różnych platformach społecznościowych, takich jak Twitter, aby zobaczyć, o czym mówią ludzie.
Musisz także upewnić się, że dokładnie rozumiesz, o co chodzi w wydarzeniu lub trendzie.
Nie chcesz komentować ani włączać się do trendu o niejasnym pochodzeniu. Ważne jest, aby wiedzieć, kiedy warto przyłączyć się do rozmowy, a kiedy nie.
Wskazówka 2: Bądź szybki
Marketing w czasie rzeczywistym nie zadziała, jeśli spóźnisz się na „imprezę”.
Pomyśl o przykładach, w których program reklamowy lub telewizyjny nawiązywał do wydarzenia lub trendu, które już dawno minęły w chwili emisji.
Zamiast być na czasie i uchwycić atrakcyjność publiczności, dowcipy są przestarzałe i przesadzone lub, w najgorszym przypadku, żenujące. Do dziś zdarza się, że reklama w telewizji lub radiu mówi o wydarzeniu/promocji, które miała miejsce w ubiegły weekend. To nieprofesjonalne i nieekonomiczne. W końcu reklama taka kosztuje i to niemało.
Aby szybko dołączyć do konwersacji społecznościowej, musisz mieć responsywny zespół , który może być gotowy do akcji w każdej chwili.
Jeśli Twoja firma nie ma personelu do pracy w pełnym wymiarze czasu pracy zespołu mediów społecznościowych, wypróbuj freelancerów lub agencje, które są przygotowane na pilne zamówienia.
Wskazówka 3: nie publikuj i nie wylogowuj się
Świetna treść nawiązująca do aktualnego wydarzenia lub trendu na twoich kanałach społecznościowych jest fantastyczna, ale to tylko połowa sukcesu.
Duża część marketingu w czasie rzeczywistym to prowadzenie rozmów z odbiorcami w czasie rzeczywistym.
Odpowiadaj na komentarze, udostępniaj wpisy innych osób na temat wydarzenia lub dodawaj własne przemyślenia do innego wpisu.
Pamiętaj jednak, że możesz przesadzić w swojej reakcji społecznej.
Nie zalewaj swoich kanałów treściami o wydarzeniach, ale staraj się, aby były gustowne i odpowiednie. Reaguj odpowiednio i wiedz, kiedy zakończyć swoje zaangażowanie wokół wydarzeń.
Wskazówka 4: Zaplanuj to, co możesz
Chociaż niektóre z najlepszych przykładów marketingu w czasie rzeczywistym powstają pod wpływem chwili, istnieje kilka sposobów na przygotowanie się:
Przygotuj swój zespół
Jeśli masz zespół społecznościowy lub nawet jedną osobę w mediach społecznościowych, poproś ich o zapoznanie się z wytycznymi dotyczącymi publikowania i przyspieszenie procesu zatwierdzania wydarzeń w czasie rzeczywistym.
Możesz również mieć swój zespół projektowy pod telefonem, aby uzyskać obrazy i grafikę, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Sprawdź kalendarz
Chociaż niektóre trendy i wydarzenia pojawiają się pozornie znikąd, możesz zwracać uwagę na wydarzenia, które zainteresują Twoich odbiorców lub które spowodują rozmowy społeczne.
Twórz przewodniki i procesy dotyczące marki
Posiadanie zestawu wytycznych dla zespołu społecznościowego może pomóc im dowiedzieć się, z jakim tonem i głosem należy podchodzić do wydarzeń w czasie rzeczywistym, a także wszelkich wskazówek dotyczących wydarzeń, z którymi nie chcesz, aby Twoja marka wchodziła w interakcje.
Przykłady marketingu w czasie rzeczywistym
Jak omówiono powyżej, marketingu w czasie rzeczywistym nie można całkowicie zaplanować z wyprzedzeniem, ale wymaga, aby Twoja marka była świadoma aktualnych trendów i dysponowała zasobami i chęcią tworzenia treści lub odpowiedzi na te wydarzenia w czasie rzeczywistym, gdy się pojawiają.
Nie jest to łatwe zadanie , ale jeśli Twój zespół jest gotowy na wyzwanie, możesz odnieść ogromny sukces.
Przyjrzyjmy się dwóm świetnym przykładom marek, które wykorzystywały marketing w czasie rzeczywistym do sprzedaży produktów, podnoszenia świadomości marki i prezentowania stron swojej marki, które nie zawsze są widoczne.
Oreo i Superbowl XLVII
Nie można mówić o marketingu w czasie rzeczywistym bez podania przykładu, od którego wszystko się zaczęło.
Podczas Superbowl XLVII w 2013 roku nastąpiła nieoczekiwana przerwa w grze, która spowodowała zatrzymanie gry przez pełne 34 minuty.
Jednak 34 minuty wystarczyły, aby Oreo zmieniło grę w marketingu.
Oreo wykorzystał ogromną publiczność na wydarzeniu i trwające dyskusje społeczne, aby opublikować tweet z podpisem „Wyłączono prąd? Nie ma problemu.”
Dołączony obraz był prostym projektem ciasteczka Oreo na ciemnym ekranie z tekstem „Nadal można maczać w ciemności”.
Post był retweetowany 10 000 razy w ciągu pierwszej godziny i jest odpowiedzialny za zapoczątkowanie trendu marketingu czasu rzeczywistego.

Ładowarki Samsung
Firma Apple zaskoczyła publiczność podczas wydarzenia z ogłoszeniem produktów w 2020 r., ujawniając, że nie będą już dołączać ładowarek do swoich pakietów iPhone’a.
To, co zrozumiałe, spotkało się z natychmiastową krytyką i oskarżeniami, że próbują odebrać klientom więcej pieniędzy, zmuszając ich do kupowania ładowarek osobno.
Samsung wykorzystał tę sytuację i umieścił na Facebooku przypomnienie dla wszystkich swoich klientów, że telefony Galaxy są wyposażone w ładowarki, co nie tylko pomogło dodać trochę humoru do sytuacji, ale także pomogło im odróżnić się od największego konkurenta.

Ale czekaj, w tym przykładzie jest coś więcej!
Niedawno marka usunęła post z jednego prostego i bardzo niezręcznego powodu: Samsung usunie również ładowarki z przyszłych telefonów.
To ujawnia jedno z niebezpieczeństw marketingu w czasie rzeczywistym. Musisz szybko reagować na różne rzeczy, ale musisz też być sprytny.
Niezbędny jest wyszkolony zespół, który wie, co się dzieje w firmie i jej plany na przyszłość.
Podsumowanie: Marketing w czasie rzeczywistym to świetna strategia dla marek
Zwłaszcza tych, którzy chcą prowadzić prawdziwe, trafne rozmowy ze swoimi odbiorcami i wykorzystać chwile społeczności, aby promować świadomość marki i zachęcać do zakupów pod wpływem impulsu.
Marketing w czasie rzeczywistym wymaga również pracy w czasie rzeczywistym , a zespół społecznościowy musi być świadomy trendów, szybko tworzyć treści lub odpowiedzi oraz monitorować odbiorców i kontaktować się z nimi, aby uzyskać najlepsze wyniki.
Tworzenie strategii treści jest ważną częścią Twojego programu marketingu cyfrowego.
Jeśli jesteś marketerem, który chce poprawić swoje umiejętności w zakresie strategii treści, zapoznaj się z naszą szybką oceną i dowiedz się, jak sprawić, by Twoja strategia treści była odpowiednia!