Wchodzisz w świat e-biznesu i nie znasz większości fraz, na które napotykasz? Marketing internetowy i prowadzenie biznesu w sieci różnią się zdecydowanie od tradycyjnej formy, którą zna większość przedsiębiorców. Jednym z najczęstszych słów kluczowych jest „pozycjonowanie SEO, a także „Google ADS” kiedyś nazywane AdWordsem.
Co to jest i czym się od siebie różnią? Jaki wpływ będą miały te działania na Twój e-biznes? Spieszymy się z odpowiedziami, aby każdy mógł wybrać opcję dostosowaną do celu i budżetu.
Twojej witryny nie ma w wynikach wyszukiwania? Prawdopodobnie jest, jednak na bardzo odległej pozycji. Pozycjonowanie i optymalizacja to proces, dzięki któremu Twoja strona znajdzie się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania po wpisaniu frazy z obszaru Twojej działalności.
- dopracowaniu serwisu do perfekcji pod względem jakości treści,
- przyspieszeniu procesu ładowania treści strony,
- doprowadzeniu kodu źródłowego do perfekcji i wykluczeniu ewentualnych błędów,
- dostosowaniu serwisu do wersji mobilnej (na smartfony i tablety),
- optymalizacji strony pod kątem SEO (metaopis, treść podstron, opisy itp.),
- tworzeniu i publikowaniu artykułów sponsorowanych,
- działaniach marketingowych, które skierują na adres strony tzw. roboty.
Brzmi łatwo? Niestety tylko brzmi. SEO wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. W przeciwnym razie działania marketingowe mogą nie przynieść zamierzonych rezultatów lub wyrządzić szkodę poprzez nałożenie bana/filtra przez wyszukiwarki, co jest procesem trudno odwracalnym lub wręcz nieodwracalnym.
Nie chcesz czekać wiele miesięcy na realne wyniki kampanii, bo potrzebujesz klientów tu i teraz? Reklamy Google ADS mogą Ci to zaoferować. Wystarczy stworzyć kampanię, która zachęci odbiorców do wejścia na Twoją stronę, ustalenia słów kluczowych, stawek, budżetu i opublikowania jej za pomocą dostępnych narzędzi.
Teoretycznie jest to idealne rozwiązanie, które zapewnia szybsze rezultaty niż SEO. Z powyższego punktu widzenia może tak być. Pamiętaj jednak, że gdy tylko Twój budżet się wyczerpie, Twoja witryna nie będzie już widoczna dla odbiorców. Dodatkowo obok Twojej firmy pojawi się duży napis „Reklama”. Jak wiesz, użytkownicy zwyczajnie nie lubią reklam i mogą je po prostu pominąć.
Nie da się znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Spekulacje specjalistów są różne. Niektórzy twierdzą, że najlepiej łączyć SEO i reklamę Google ADS, inni uważają, że należy wybrać jeden sposób e-marketingu. Teoretycznie reklamy nie powinny wpływać na Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania, ale z drugiej strony można skonfigurować algorytmy, które pokażą przedsiębiorcom, że płatna reklama przynosi lepsze wyniki niż ruch organiczny.
Jak to jest naprawdę? Wiedzą o tym tylko specjaliści z Google, bo to ścisła tajemnica. Zastanówmy się więc nad zaletami i wadami, jakie oferuje nam zarówno pozycjonowanie SEO, jak i reklama Google ADS.
Zacznijmy od pozytywnych stron SEO i Google ADS. W ten sposób zobaczymy, który wariant ma więcej zalet.
Pozycjonowanie zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania - nie tylko dla fraz kluczowych, ale także haseł pokrewnych wyszukiwanych przez potencjalnych odbiorców.
Wzrost liczby odwiedzin na stronie - także spoza wyszukiwarki.
Dotarcie do potencjalnych klientów.
Długotrwałe efekty pracy.
Zdobycie długoterminowej przewagi nad konkurencją w branży.
Zwiększenie rozpoznawalności wśród klientów.
Budowanie zaufania do marki.
Natychmiast dotrze do potencjalnych klientów.
Możliwość personalizacji parametrów reklamy tak, aby docierała do określonej grupy odbiorców
Ograniczanie i zarządzanie wieloma kampaniami jednocześnie.
Elastyczność w zakresie kosztów kampanii.
Natychmiastowy pomiar efektów.
Natychmiastowe osiągnięcie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania – niezależnie od parametrów serwisu.
Skoro wymieniliśmy tak wiele zalet, musimy przejść do wad – choć nigdy nie jest to przyjemne. Co pojawi się na naszej liście? Sprawdźmy.
Pozycjonowanie nie ma gwarancji sukcesu.
Niepewność jakości podejmowanych działań (należy zatrudnić tylko zaufaną firmę).
Długi czas oczekiwania na wyniki.
Konieczność kontynuowania działań w celu utrzymania wyniku.
Zmienne koszty kampanii.
Skomplikowana optymalizacja.
Brak efektów po wyczerpaniu budżetu lub zakończeniu kampanii.
Brak zaufania potencjalnych klientów, którzy nie ufają opłacanym reklamom.
Jak widzicie odpowiedź na pytanie czy pozycjonowanie jest bardziej opłacalne niż reklamy Google ADS i odwrotnie nie jest łatwe. Wszystko zależy przede wszystkim od strategii marketingowej firmy. Ponadto każdy z procesów jest wart uwagi, o ile usługa optymalizacji i SEO lub konfiguracji kampanii reklamowych powierzona jest doświadczonej i zaufanej firmie.
Z mojego punktu widzenia i wieloletniego doświadczenia, najskuteczniejszym sposobem na wzrost naszej widoczności w sieci jest połączenie tych dwóch procesów. Całkowite wykluczenie SEO powoduje, że nasza strategia jest uznawana za krótkoterminową i brak inwestycji w przyszłość. Z drugiej strony, poleganie tylko na pozycjonowaniu może sprawić, że nim nadejdą oczekiwane efekty, będziemy musieli zwijać interes z powodu braku Klientów i nierentowności naszego biznesu.